søndag 3. januar 2010

Safari og sjøsprøyt... Julen er her!

Jepp... Da har vi hatt ferie, vi her i Kenya også. Første jul vekke fra mor og far, og fedrelandet. Ja tenk det gitt! Men om sant skal sies, så har det faktisk gått greit det også. Jeg satt lenge igjen, med et lite håp om hvit jul. Men måtte etterhvert innse slaget tapt. Eller strengt tatt, må det jo nevnes at vi 22. desember, tydelig kunne se Kilimanjaro, med snø på toppen. Om dette dermed direkte resulterte i norsk, tradisjonell julestemning kan kanskje diskuteres.

Men snø eller ei, en opplevelsesrik julehøytid har vi hatt. Det hele startet med en 3 dagers safaritur, gjennom Amboseli og Sawo. En kjempe opplevelse, hvor vi fikk se masse flotte dyr og bodde som grever!

Endestasjonen var Mombasa, hvor vi ble booket inn på 5 stjernershotell, Neptune Paradise Village. Her feiret vi julaften og ble til sammen i 5 dager. Foruten til litt ujevn mage på flere av oss, hadde vi noen herlig dager ved kysten.

Vi tok så et 15 timers togtur tilbake til Nairobi. Morsom opplevelse det også! Her i Nairobi har vi da vært frem til i dag. Nyttårsaften feiret vi hos Dag Bredvei, onkel til Andreas, og NRK-korrespondent her i Afrika. Han vartet godt opp, med deilig grillmat, og tok oss med ut på en rundtur i Nairobi. Klokken tolv, parkerte vi ved et utsiktspunkt over byen. Når det gjaldt raketter, så vi ikke en i luften over Nairobi, før akkurat 24,00. Festlig! Ja, og nå er da ferien over, så i morgen drar vi videre til Tanzania. Så at ferien er ferdig kan ikke sies å være et nederlag for oss. Vi har det

Her er litt bilder fra feriereisen vår:

Etter noen timers kjøring fra Nairobi, var vi kommet til porten inn i Amboseli Nasjonalpark.

Helene har satt på safarigliset, så all ville dyr - Here we come!

Og snakk om sola, så skin ho. Morro å se kongen selv i sitt eget rike!

Elefanter fikk vi sett masse av, både i store flokker og som her, en enslig traver på kveldstur.

Fikk flott kveldssol første kvelden "in tha wild"

Etter en flott første dag, kunne vi slappe av på en luksus ranch. Vi hadde fått vite at vi skulle ligge første natt i telt. Men da vi kom frem, forsto vi at dette ikke var et helt vanlig telt nei. I rene Brødrene Dal stil, kunne vi tre inn i et hus telt, med flislagt gulv, flislagt bad og massasjedusj. En vannvittig service og fantastisk mat, campingliv fikk plutselig en ny mening

Utsikten som møtte oss om morgen var ikke mindre enn Kilimanjaro

En ape mor med ungen sin, ønsket oss lykke til på veien videre på andre dag av safarien.

På vei til Sawo, kom vi over et stort område som var dekket av størknet lava. Dette bildet er tatt opp fra en sprekk i lavaen.

I Sawo nasjonalpark var det mer vegetasjon, og litt vanskeligere å oppdage dyrene. Men vi fikk allikevel se masse flotte dyr.

Sjiraff ble etterhvert et av de heller vanlige dyrene, men vi gikk ikke lei dem så lett. Det er virkelig noen flotte dyr!

Natt to, tilbrakte vi på en ny ranch, denne gangen i hytte. Ranchen var lagt litt opp i åssiden, og matsalen var tillagt med panoramautsikt utover parken.

Så endte vi til slutt opp i Mombasaby, hvor vi la oss inn på flotte Neptune Paradise Village:

Hotellet hadde ok flotte omgivelser!

Lille julaften startet vi med en tur i noen spennende grotter som var blitt formet av sjøen.

Vi tok så turen ut i båt, hvor vi startet med en delfinsafari, og deretter fikk hoppe i sjøen og fikk snorkle blant flotte fisker, ved et korallrev.

Julaften tok vi turen inn til Mombasa på en rundttur i gamlebyen, med besøk på det gamle Portugisiske "Fort Jesus". Fikk her et lite innblikk i Kenyas historie og europeiske påvirkning.

Selve julekvelden ble feiret under palmene, hvor vi fant oss hver vår solseng og satte dem i ring. Så satte vi de pakkene vi hadde i midten. Vi hadde en flott samling sammen, med en liten vitnekveld. En tradisjonell, norsk julaften var det ikke. Men en flott feiring av den store hendelsen som fant sted får 2000 år siden. Ja tenk en "frelser er oss født". Og denne frelsen gjelder også oss nå i dag. God jul og godt nytt år folkens!